نویسنده: #راحیل_ولی

آزمون جامع ارزیابی سوآپ (SWAP) چیست؟

 

آزمون جامع ارزیابی سوآپ یا ارزشیابی بالینی و عینی شخصیت، که توسط روانشناسان بالینی جاناتان شیلدر و درو وستن ایجاد شده است، از معتبر ترین و غنی ترین آزمون های روان شناختی سنجش شخصیت بر پایه رویکرد روان پویشی است. و با وجود بهره مندی از اصول این رویکرد، تشخیصهای مبتنی بر DSM را نیز در اختیار متخصص قرار می دهد. ارزیابی شخصیت از دید روان درمانگران به معنای درک پیچیدگی های روانی انسانهاست که از هر فرد انسان منحصر به فردی می سازد. شخصیت هر فرد شامل مولفه های خودآگاهی است که فرد می تواند در مورد آنها صحبت کند و مولفه های ناخودآگاهی که نمی تواند در مورد خودش بگوید.

تست سواپ تمام تاریخچه فرد از کودکی تا به حال را بررسی می کند، نه فقط وضعیت اخیر آزمودنی. همچنین با کمک این تست جنبه های ناهشیار در کنار جنبه های هشیار فرد سنجیده می شود. آزمون سواپ کمک می کند اختلالات، سبک های شخصیتی و ویژگی های پایدار فرد تشخیص داده شود و برای درمان و تصمیم گیری درمانگر، صورت بندی بالینی ارائه می دهد.

مزیت آزمون جامع ارزیابی سوآپ نسبت به دیگر آزمون های ارزیابی شخصیت چیست؟

               آزمون سواپ با استفاده از مصاحبه بالینی و بر اساس مشاهدات بالینی انجام می شود. و بر خلاف تست هایی چون NEO، MCMI، MMPI، که آزمودنی پرسش نامه ای با جواب های مشخص را پاسخ می دهد، جواب ها بصورت باز مطرح می شود و همین مشخصه باعث شده که تست SWAP نسبت به دیگر تست های ارزیابی شخصیت نتیجه عمیق تر و ارزیابی جامع تری را در اختیار درمانگر قرار دهد. در حقیقت این تست فرد را بطور کامل اسکن می کند و اطلاعات جامعی از جنبه های مختلف در اختیار درمانگر قرار می دهد.

موارد استفاده آزمون جامع ارزیابی سوآپ چیست؟

               این تست کمک می کند الگوهای مکرر شناسایی شوند. تشخص این الگو ها می تواند علت بسیاری از رفتارهای فرد را مشخص کند. مثل اینکه چرا در برخی موقعیت های خاص، به طور مکرر پرخاشگری نشان می دهد، و قادر به کنترل هیجان ها نیست. چرا از برخی اشخاص بیزار است و یا به طور مکرر جذب شخصیت های مشابه می شود. با استفاده از این آزمون می توان پیشرفت درمانی را نیز اندازه گیری کرد. اطلاعات ارائه شده توسط مراجع به درمانگر در تصمیم گیری درمان، صورت بندی بالینی و داشتن طرح درمانی بهترکمک می کند. موارد استفاده از این تست می تواند شامل مشاوره پیش از ازدواج، خودشناسی، مشاوره شغلی، استخدام افراد در موسسات و … باشد.

روش اجرای تست سواپ چگونه است؟

               برای اجرای تست، فرد متخصص و آموزش دیده با مراجع حدود 2 ساعت مصاحبه می کند. مصاحبه با تعریف فرد از خودش شروع می شود و به رابطه فرد با افراد مهم زندگی اش از کودکی تا بزرگسالی پرداخته می شود. در این مصاحبه جنبه های مختلف فرد شناخته می شود. مهارت های مقابله با استرس، تمایلات فرد، افکار و هیجانات و … آزمون می شوند. در انتها داده هایی که فرد متخصص جمع آوری کرده به نرم افزار آزمون ارائه شده که با تحلیل های آماری داده ها، نرم افزار نتایج را به صورت سه نمودار در اختیار قرار می دهد.  نمودارها عبارت اند از سبک های شخصیت، آسیب های شخصیت و تعارضات زیر بنایی و نقاط قوت شخصیت. تفسیر و قضاوت نمودارها بر عهده فرد متخصص است و گزارش نتایج توسط ایشان در جلسه جداگانه به اطلاع مراجع می رسد.

اعتبار آزمون جامع ارزیابی سوآپ چه میزان است؟

               این آزمون تنها آزمون مورد تایید انجمن روانکاوی آمریکا است. مطالعات بسیار زیادی پایایی و روایی آزمون را تایید کرده اند. روایی متوسط بین ارزیاب ها برای تمامی جنبه های تست بالای %80 گزارش شده است. علاوه بر آنکه نمره پایایی ارزیاب ها نیز به همین میزان گزارش شده است.

آزمون جامع ارزیابی سوآپ در کلینیک دلوین چگونه اجرا می شود؟

               تست سواپ در کلینیک دلوین به دو صورت حضوری و آنلاین توسط افراد مجرب و آموزش دیده اجرا می شود. تست حضوری توسط سرکار خانم مهلا ابراهیم نژاد و تست آنلاین توسط سرکار خانم نیلوفر جامع بزرگی ارائه می گردد.

 

مهلا ابراهیم‌نژاد

آزمونگر سوآپ | درمانگر هیجانمدار

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nam feugiat, urna vel faucibus blandit, urna urna finibus enim, eget venenatis nisi neque sed augue. Nulla viverra sapien quis tellus semper, vitae pulvinar ante dictum. Praesent mattis purus et eros gravida tempor. Donec ut mauris nibh.

نوید عزتی

آزمونگر سوآپ

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nam feugiat, urna vel faucibus blandit, urna urna finibus enim, eget venenatis nisi neque sed augue. Nulla viverra sapien quis tellus semper, vitae pulvinar ante dictum. Praesent mattis purus et eros gravida tempor. Donec ut mauris nibh.

Contact

Any questions? Give me a call